Berjuta Jongos

Waktu itu hujan,

kau duduk malas di sana,

menghisap rokok mewah,

mengotak-atik gadget canggih.

Waktu itu hujan,

kau duduk sambil memerintah, “Tolong buatkan kopi!”.

Sambil melihat gadget, seolah aku itu tiada

Sial!

Waktu itu hujan. Kopi di dapur habis. Kau menggerutu

“Mana kopiku!”, bentakmu kasar.

Waktu itu hujan, tanpa mantel aku berlari

mencari apa yang dicari

mataku basah, entah hujan entah tangis

aku tidak peduli

yang aku tahu, aku harus mencari serbuk kopi

waktu itu hujan

aku kedinginan dalam hujan

kau duduk manis dalam ruangan

waktu itu hujan

aku berlari jauh

kau berdiam damai

waktu itu hujan

aku bumi yang damai

kau guntur yang memaki

waktu itu hujan telah berhenti..

aku adalah jongos, masyarakat teralienasi yang berjuta-juta

kau adalah pejabat, masyarakat borjuis yang sedikit itu

Badung, 18 Juni 2013.
Ferry Fadillah. Untuk Saudaraku yang teralienasi di negeri subur ini.
 

, , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

